photo graz 016. Biennale der steirischen Fotokunst.

2016 feiert die Kulturvermittlung Steiermark das 10 Jahre-Jubiläum von photo graz. Mit dieser Fotobiennale verfolgt der Verein das Ziel, die lokale und regionale Fotoszene zu dokumentieren, zu präsentieren und zu vernetzen. Bezeichnend für photo graz ist die Vielfalt der Bildsprache, der inhaltlichen Ansätze und ihrer technischen Ausfertigung. Arrivierte und international tätige Fotokünstler/innen finden sich generationsübergreifend neben Fotostudenten/innen und auch Amateuren/innen.

Graz und die Steiermark hatten sich ab den 1950er Jahren – mehr als damals die Bundeshauptstadt – zu einem Ort der Produktion und Vermittlung progressiver Fotografie entwickelt. Die Protagonisten dieser Zeit trugen maßgeblich dazu bei, die Fotografie als Kunstform in Österreich zu etablieren. Zusätzlich schufen sie wichtige Institutionen um jüngere Generationen in den Grazer Fotoschulen mit Fotokunst zu konfrontieren. Mit dieser Tradition wurde die Stadt zu einem reichen Nährboden für zeitgenössische Kunst und Fotografie.

photo graz wurde 2005 erstmals durchgeführt und wird seit 2006 als Biennale ausgerichtet. Mit jeder Ausgabe wurden rund 200 Fotokünstler/innen und Fotokollektive, geboren oder tätig in der Steiermark, an immer neuen Orten in Graz präsentiert. Mit der Reihe „photo graz selection“ wurden ausgewählte Beiträge in Galerien, Museen und auf Kunstfestivals im benachbarten Ausland auch einem internationalen Publikum vorgestellt.

Dieses Jahr wurden 217 Fotoarbeiten aus dem Zeitraum 2014-2016 eingereicht, die im begleitenden Handbuch und im Internet präsentiert werden. Eine Jury aus vier internationalen Kunstexperten/innen hat daraus 38 Positionen für die Ausstellung im Minoritenkonvent ausgewählt.

Erwin SCHWAB Mario SCHWEIGHOFER Bernd SIEBER Oliver SPILLER Christina TSILIDIS IngridVIEN Klaus Dieter ZIMMER zweintopf Jörg AUZINGER beba fink Tom BIELA Karl CEBUL Peter DITTRICH Claudia GANSBERGER Nicole GREINER Martin HANUS Leon HÖLLHUMER Nicole HOPFER Sylvia HURYNOWICZ Heidrun KOCHER-KOCHER Tereza KRIZMANICH Christian LAPP Moritz LECHNER Alois LOIDL Ulrike MAYRHUBER Bernd OBERDORFER Wolfram ORTHACKER Franz PACHER Klaus PICHLER Manfred PICHLER Robert PICHLER Erwin POLANC Heinz PÖSCHKO Verena ROTKY + Stephan WEIXLER Robert W. SACKL-KAHR SAGOSTIN Franz SATTLER Bianca SCHARLER Nina SCHUIKI

 
Veranstalter: Kulturvermittlung Steiermark
Kuratorische Leitung: Gerhard Gross
Ausstellungstechnik: Team der Kulturvermittlung Steiermark

Jury:
Carl Aigner Museum Niederösterreich, St. Pölten
Michaela Bosáková Central European House of Photography, Bratislava
Gregor Schuster Darmstädter Tage der Fotografie, Darmstadt
Eleni Tsitsirikou Helsinki International Artist Programme, Helsinki

Gefördert durch: Kulturamt der Stadt Graz, Bürgermeisteramt der Stadt Graz, Land Steiermark- Kultur, Europa, Außenbeziehungen

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Screening: Oliver Ressler, Emergency Turned Upside-Down

mumok, Vienna, Wednesday, November 30, 2016, 19:00

Two new works by Oliver Ressler refer to the migration and flight that war and conflict in Syria (and other states) have set in motion. Emergency Turned Upside-Down addresses the cynical and inhuman discourse that sees the presence of refugees in Europe as a state of “emergency,” although this term really should be reserved for war, terror, or economic strangulation—the very reasons that lead people to leave their homes. There Are No Syrian Refugees in Turkey is Oliver Ressler’s most recent film, made on the occasion of his solo exhibition at SALT Galata in Istanbul. In it, he allows Syrian refugees living as “guests” in Europe’s largest metropolis to analyze the political reactions of the EU and Turkey.
Program

Oliver Ressler
Emergency Turned Upside-Down, 2016, 16 min
There Are No Syrian Refugees In Turkey, 2016, 30 min

After the screening: talk with Oliver Ressler and Charles Esche

Oliver Ressler lives in Vienna. In 2016 he was the first winner of the Swiss art prize Prix Thun für Kunst und Ethik. Exhibitions (selection): Centro Andaluz de Arte Contemporáneo – CAAC, Seville (2015); LENTOS Kunstmuseum, Linz (2014); Alexandria Contemporary Arts Forum (2010); Berkeley Art Museum (2006).

Charles Esche is a curator and author; director of the Van Abbemuseum in Eindhoven and together with Mark Lewis founder and editor of Afterall Journal and Afterall Books, Central St. Martins, London.

€ 6,– / reduced € 4.50

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Book Launch: Manuel Gorkiewicz and Stefanie Seufert

Book Launch, Performances, Screenings, Food, Special Cocktail by Maren Lübbke-Tidow

Thursday 24th November, 7 p.m.
Wiensowski & Harbord, Lützowstraße 32, 10785 Berlin

Manuel Gorkiewicz, Therapy  Make-up works  Voluptuous U-turns on the street of Style, Beauty, and Greed, Verlag für moderne Kunst, Wien 2016, Text: Kerstin Cmelka, Christian Egger, Interview: Martin Guttmann with Manuel Gorkiewicz

Stefanie Seufert, Wood Survives in the Form of Postholes, Edition Camera Austria, Graz 2016
Text: Reinhard Braun, Maren Lübbke-Tidow and Stefan Panhans

In the framework of an exhibition with:
Kerstin Cmelka, Christian Egger, Glegg & Guttmann, Manuel Gorkiewicz, Stefan Panhans, Stefanie Seufert

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Exhibition: Peter Dressler. Wiener Gold

Kunst Haus Wien, 16. 11. 2016 – 5. 3. 2017

Curators: Rainer Iglar in collaboration with Christine Frisinghelli and Michael Mauracher

With the first retrospective in Vienna, KUNST HAUS WIEN is paying tribute to the work of Peter Dressler, an oeuvre in which the city of Vienna itself plays a central role. As a photographer and film-maker, academy teacher, collector and critical participant in the art scene, Dressler (1942 – 2013) influenced Austrian photography since the 1970s like few other figures. His artistic interest in the photography medium always went hand in hand with a fascination with the history of the medium.

Dressler found the material for his early documentary series and visual narratives in Vienna, where, as he observed, “substance, quality, quite simply the magic of everyday life still exists in large measure”. Later, his “seventies’ realism”, as he called it, was replaced by tableaux and image series and a poetic, filmic approach. The particular charm of Zwischenspiel, a major artist’s book he publishes in 1989, lies in the manifold references and allusions that connect the individual pictures.

Toward the end of the 1980s, his photographic idiom changes again: The artist emerges as the actor and main character in his work, appearing in melancholic, even grotesque narratives that have him preparing „Rather Rare Recipies“ or playing solo tennis in the empty Semper Depot building. With vibrant wit, he inserts himself into found and invented scenarios to bring them to life, teasing out art-historical as well as social implications and highlighting the peculiarities of human behavior. His work is often sublimely funny, but his humor is always energized by a sober awareness of the tragicomic sides of human existence and the subtle possibilities of the photographic medium.