What is already going on. A kind of blog

Infos

7. 5. – 22. 11. 2015

BLOG in Kooperation mit dem Deutschen Pavillon (Kurator: Florian Ebner) zur Venedig Biennale 2015
www.deutscher-pavillon.org

Intro

“The critical diaspora produces a live machine that resists the factory of death. It appropriates strategies. It invents archives. It insists on oppositional methodologies, redefining the terms of the resistance. It rewrites and re-inscribes the body.”

In their blog accompanying “The Pavilion as Factory“ the Barcelona-based collective Diasporas criticas have been writing on the question how to “resist the factory of death, incarceration, depression and surveillance that raises borders and norms? (…) The coloniality of power is an extensive and intense process of epistemic and aesthetic domination that reaches towards the industrial and post-industrial production of the body.”

Niels van Tomme: Dubbed Refusal to Show

From June 17 onwards New York-based curator and writer Niels van Tomme is following up the debate that the blog intends to provoke.

In response to this particular condition, Van Tomme plans to engage his impossibility to “see” the exhibition through a modest reflection on images that refuse to “show” something. Dubbed Refusal to Show, this contribution highlights a number of diverging artistic positions that share one common thread: a refusal to show. As its basic inquiry it asks if perhaps this refusal to show enhances new ways of seeing? At a time when artists are asked to continuously express their resistance against established modes of institutionalized representation, or align their images with projects of social and political emancipation, a refusal to show or to participate in relentless systems of representation, might be a valid artistic strategy in itself.

Niels Van Tomme (BE, 1977) is a New York-based curator and writer working on the intersections of contemporary culture, politics, and aesthetics. Currently associated with the Center for Art, Design and Visual Culture in Baltimore, he is the appointed curator of the 7th Bucharest Biennale, 2016. His exhibitions and public programs are shown at venues such as The Kitchen (New York), Värmlands Museum (Karlstad), National Gallery of Art (Washington, DC), Contemporary Arts Center (New Orleans), Gallery 400 (Chicago), and Akademie der Künste (Berlin). His curatorial endeavors have received grant awards from The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, The Elizabeth Firestone Graham Foundation, Lambent Foundation, and The Nathan Cummings Foundation, as well as critical press in publications such as Afterall, Artforum, Art in America, Afterimage, and The Wall Street Journal. Van Tomme is a Contributing Editor at Art Papers magazine, while his writings in a wide variety of publications explore contemporary art, literature, and music in relationship to broader cultural developments. His books include Where Do We Migrate To? (2011), Visibility Machines: Harun Farocki and Trevor Paglen (2014), and Aesthetic Justice: Intersecting Artistic and Moral Perspectives (2015), co-edited with Pascal Gielen.

What is already going on. A kind of blog
Der Online-Blog der deutschen Pavillons der Biennale von Venedig 2015 möchte die künstlerischen Projekte des deutschen Pavillons mit Feldern des Denkens anreichern, vor deren Hintergrund diese quergelesen werden müssen. Fragen zu sozialer Ungleichheit, Migration, Rassismen, globalen ökonomischen und politischen Oligarchien, zur zunehmenden Technifizierung von ästhetischer Produktion, zu politischen Geistern und weltweiten Widerstandsbewegungen durchqueren jede zeitgenössische Kunstproduktion. Dem Blog wird die Frage vorangestellt, wie diese Felder politischen Denkens und transkultureller Konzepte ein Projekt nationaler Repräsentation immer schon in Frage stellen, da es sich um Sprecherpositionen handelt, die jeder kulturellen Hegemonie entgegenarbeiten. Der Blog soll diese Überschreitung und Entgrenzung sichtbar machen.
Welche Strategien der Mobilisierung der Bilder und der Imagination von Mobilität haben KünstlerInnen erfunden, um sich kritisch an der kulturellen Politik der Globalisierung zu reiben? Wie lassen sich aktuelle Formen der Enteignung, Ausbeutung, Unterdrückung und deren ganz konkrete Auswirkungen auf Menschen weltweit und deren Lebensbedingungen verstehen? Müssen wir von einem rassistischen Kapitalismus sprechen? Wie verhält es sich mit der kolonialen Wunde unserer Diskurse, Kritiken und politischen Praktiken? Was bedeutet Aufklärung in Zeiten globaler Überwachung? Lässt sich unter einem Begriff wie »ästhetische Gerechtigkeit« das politische und soziale Imaginäre neu ordnen?
Wir nennen den Blog »What is already going«, weil es sich nicht um die – wiederholte – Behauptung einer Abrechnung mit dem Überkommenen handelt, sondern um die Aktualisierung von Denken und Politiken, die bereits seit vielen Jahren die Debatten um Bilder, Identitäten, Protest, Migration, Geschichtsschreibung, Virtualität, Produktion etc. bestimmen.